Virtueel outplacement: hoe Careerminds mensen en technologie combineert

Februari 28, 2024 door Maddy Fistonich

Gezien de huidige economie en de vele reorganisaties bij bedrijven, zullen nogal wat werknemers hun baan verliezen vóór hun pensioengerechtigde leeftijd. Deze transitie kan moeilijk zijn voor zowel werknemers als werkgevers. Dat is waar outplacementdiensten in beeld komen.

In dit artikel onderzoeken we hoe de outplacementsector is geëvolueerd met de toekomst van werk, de verschuiving naar een nieuw virtueel outplacementmodel, en welke nieuwe uitdagingen, technologie en kansen dit met zich meebrengt. 

De opkomst van virtuele outplacement

Outplacementaanbieders werken samen met het bedrijf en de betrokken werknemers om een ​​soepele overgang voor iedereen te garanderen. Ze helpen vertrekkende werknemers bij het heroriënteren op de arbeidsmarkt zodat zij een nieuwe functie kunnen vinden. De ondersteuning bestaat bijvoorbeeld uit loopbaanbegeleiding, hulp bij het schrijven van cv’s, loopbaanevaluaties, voorbereiding op sollicitatiegesprekken, hulp bij het netwerken en ondersteuning bij het zoeken naar werk.

Outplacement is er ook voor werknemers die in dienst blijven bij het bedrijf. Zij krijgen ondersteuning, bijvoorbeeld bij het overnemen van extra taken en verantwoordelijkheden. Dat stelt het bedrijf in staat om toptalent te behouden en nieuwe leiders op te leiden. Het is belangrijk om werknemers die hun baan houden ook betrokken te houden bij het bedrijf en een hen soepel door de reorganisatie te loodsen. In dat kader richten aanbieders van outplacementdiensten zich ook op deze werknemers en hun loopbaanontwikkeling.

Van oudsher werden outplacementdiensten persoonlijk aangeboden, vaak in groepsverband op fysieke locaties. Maar de opkomst van technologie heeft voor verandering gezorgd. In onze samenleving, in het bedrijfsleven en ook in de HR-sector.

Dankzij de recente technologische ontwikkelingen – en met een extra zetje van de COVID-19 pandemie – is alles wat virtueel kan worden inmiddels virtueel. De vraag naar werken op afstand blijft toenemen, ook in de outplacementdienstverlening. Als gevolg daarvan heeft virtuele outplacement een vlucht genomen.


Hoe virtueel outplacement de sector verandert

De verschuiving in de flexibiliteit op de werkplek en de werkgewoonten van werknemers vertalen zich goed in het virtuele outplacementmodel. Technologie verandert het outplacementproces snel. Aanbieders die vasthouden aan het traditionele outplacementproces en de technologische innovaties niet omarmen, zullen niet in staat zijn de dienstverlening te bieden die nodig is om klanten te ondersteunen in tijden van personeelstransitie.

Het traditionele outplacementproces bestond uit een deelnemersbijeenkomst. Met een coach die tijdens kantooruren op kantoor aanwezig was en verouderde leermaterialen op papier uitdeelde. Maar werkzoekenden eisen tegenwoordig meer flexibiliteit en ondersteuning. Omdat ze al bekend zijn met een flexibelere en virtuele werkplek, zijn ze ook comfortabel in een virtuele outplacementomgeving met loopbaancoaching via internet of telefoon.

In de moderne wereld is het outplacementproces flexibel, gebruiksvriendelijk, eenvoudig en afgestemd op de agenda van de deelnemer. Deelnemers hoeven geen onnodige kilometers te maken en onproductieve tijd in het verkeer te verspillen. Ze kunnen op elk gewenst moment inloggen. Met elk apparaat en op elke locatie naar keuze.

De combinatie van outplacement en technologie in virtuele outplacementdiensten heeft het betaalbaarder en handiger gemaakt dan traditionele outplacementdiensten. Dit maakt het een aantrekkelijkere optie voor werkgevers en werknemers die overstappen.

De wereld van vandaag wil snelheid en heeft een on-the-go-mentaliteit. Die motiverende factoren maken dat het virtuele outplacementproces dat we bij Careerminds gebruiken zo gewild is. Onze virtuele outplacementaanpak is uitgegroeid tot een musthave voor alle bedrijven.


De juiste aanpak voor virtueel outplacement

Een bedrijf kan via verschillende outplacementmethoden boventallige medewerkers weer aan het werk krijgen in een nieuwe rol. Door de jaren heen heeft outplacement talrijke benaderingen gekend.
Laten we eens kijken naar de meest prominente methoden. Wat hielden ze in? En hoe zijn ze in de loop van de tijd geëvolueerd naar de ideale gemengde aanpak voor outplacementdiensten, passend bij de moderne beroepsbevolking van vandaag?

De groepssessie

De eerste benadering is de groepssessie. Deze methode was populair in de begindagen van outplacement, toen het internet nog opkomende was.

In essentie houdt groepsoutplacement in dat een bedrijf een bijeekomst voor de deelnemers organiseert, meestal op het kantoor van de outplacementaanbieder. Deze kantoren bevinden zich over het algemeen in grotere steden, wat betekent dat deelnemers vaker wel dan niet van en naar deze sessies moeten reizen om ondersteuning te krijgen.

Hoewel de reistijden zeker een barrière opwerpen voor deelnemers, is het echte nadeel dat deze outplacementaanpak onpersoonlijk is. Wanneer deelnemers bij elkaar zitten, krijgen ze nooit de één-op-één ondersteuning die ze nodig hebben. Alle zoektochten naar een baan zijn immers verschillend. Ze vergen een verschillende hoeveelheid tijd en een eigen unieke planning om te slagen.

Daarom is de groepssessie op locatie als outplacementbenadering grotendeels uit de gratie geraakt. De extra reistijd wordt een nog groter probleem als een deelnemer ver weg woont, druk bezig is met sollicitatiegesprekken en het aangegeven tijdslot niet kan halen. Of wanneer de groepssessies gehouden worden op vrije dagen van parttime werknemers.

Kortom, de aanpak van groepsoutplacement is te rigide en tijdrovend. Vooral in de wereld van vandaag, waarin werknemers vaak thuiswerken en ook de banenjacht voornamelijk online plaatsvindt.

De zelfstandige aanpak

Het tegenovergestelde van een groepssessie is de zelfstandige virtuele outplacementaanpak.

Deelnemers kunnen bij deze aanpak zelf hun route kiezen. Ze krijgen de benodigde tools aangereikt via een online platorm. Deze aanpak vaart op zelfstandigheid en individuele keuzes. Dat heeft voordelen, zoals flexibiliteit en geen reistijden. Maar het kan ook behoorlijk onpersoonlijk zijn. Misschien nog wel onpersoonlijker dan de groepssessies, waarbij er face-to-face contact is met een expert en interactie met collega’s.


De prijs is het grootste pluspunt van deze zelfstandige outplacementaanpak. Die ligt lager en dat maakt het aantrekkelijk voor prijsbewuste inkopers van outplacement. Maar dat betekent niet dat deze aanpak de beste oplossing is voor de deelnemers.

De gemengde aanpak

De gemengde aanpak is veruit de beste methode voor outplacement. Die aanpak combineert het persoonlijke met technologie en biedt zo het beste van twee werelden. Zoals je uit bovenstaande kunt afleiden, hebben zowel de face-to-face als de virtuele outplacementaanpak hun tekortkomingen, maar is wel duidelijk dat outplacement echt persoonlijk moet zijn.

De gemengde outplacementaanpak biedt betrokken, één-op-één coaching. Het biedt deelnemers de ondersteuning die ze nodig hebben, ongeacht hun functietype, niveau of anciënniteit. De groepssetting maakt plaats voor een meer gepersonaliseerde aanpak die de exacte behoeften van elk individu centraal stelt. Het proces wordt afgestemd op de behoeften van de individuele werknemer, niet op de behoeften van de outplacementaanbieder.

De gemengde aanpak gebruikt het internet om mensen te verbinden, in plaats van ze te scheiden. In de online omgeving is de coach beschikbaar voor een persoonlijk gesprek, zonder reistijd. Er zijn eLearning-tools, sociale netwerken, webinars van experts in het zoeken naar werk, en nog veel meer.

Deze ideale outplacementaanpak combineert de kracht van internet met de impact van face-to-face coaching (zelfs via videogesprekken). Dat geeft het outplacementproces de benodigde menselijke betrokkenheid en de deelnemer meer controle. Daarnaast voorkomt het extra reistijden.

Careerminds Virtueel Outplacement: onze aanpak

Bij Careerminds lopen we voorop bij het vormgeven van virtuele werkplekken. Daarbij passen we ons outplacementproces voortdurend aan zodat het past bij de technologische toekomst.


Wij bieden een holistische, virtuele outplacementoplossing die volledig gepersonaliseerd is voor de deelnemer. Onze gemengde aanpak gebruikt het beste van de hierboven genoemde methoden en verrijkt deze met een uniek aanbod en expertise. We ondersteunen bedrijven en deelnemers langer dan andere outplacementaanbieders dat doen.

De standaard zetten voor virtuele outplacement

Careerminds werd in 2008 opgericht als een eigentijdse aanbieder van wereldwijde outplacementdiensten. Onze CEO Raymond Lee ervoer destijds als HR-manager de nadelen van het traditionele outplacementproces vanuit het perspectief van de koper. Dat motiveerde hem om de op technologie gebaseerde outplacementprocesmethodologie te ontwikkelen waarmee Careerminds een van de meest innovatieve disruptors in de sector is geworden.


Onze virtuele outplacementprogramma’s bepalen sindsdien de norm in de huidige outplacementsector, ook nu de roep om ondersteuning op afstand de outplacementsector heeft aangemoedigd om dezelfde aanpak te volgen.

Het combineren van mensen en technologie

Ons virtuele outplacementprogramma combineert geavanceerde AI-technologie voor het zoeken naar banen met gepersonaliseerde, één-op-één loopbaancoaching voor alle functieniveaus – van individuele medewerkers tot senior executives – op elke geografische locatie wereldwijd.

Onze deskundige coaches, professionele cv-schrijvers en LinkedIn-experts werken één-op-één met de deelnemers om hun behoeften te begrijpen en hen te helpen hun beste beentje voor te zetten. De deelnemer werkt samen met zijn coach om doelen en processen vast te stellen die hem zullen helpen bij het realiseren van zijn volgende rol of carrièrestap.

Tijdens het proces heeft de deelnemer contact met zijn coach. Ook krijgt hij toegang tot een digitaal platform boordevol tools en hulpmiddelen zodat hij alles leert over de moderne banenjacht. Het platform bevat online lessen, eLearning-tools, webinars en zelfs een ingebouwd sociaal netwerk dat collega-werkzoekenden met elkaar verbindt.

Het eindresultaat is een gemengde aanpak die mensen op de eerste plaats zet en technologie gebruikt om het proces te faciliteren en de deelnemer te ondersteunen telkens wanneer de deelnemer die steun nodig heeft.

Virtuele outplacement persoonlijk houden

Laten we dieper ingaan op onze mensgerichte aanpak en wat dat betekent. Virtueel outplacement leidt er vaak toe dat mensen aannames doen over de kwaliteit en personalisatie van deze diensten. Maar ‘virtueel’ hoeft niet onpersoonlijk of generiek te betekenen. De juiste virtuele outplacementdienst biedt persoonlijke begeleiding van professionele loopbaancoaches.

Daarom biedt Careerminds een mix van toegankelijke virtuele bronnen met zeer gepersonaliseerde één-op-één coaching. We zorgen ervoor dat onze coaches zo branchespecifiek mogelijk zijn. Iemand die een baan in de gezondheidszorg nodig heeft, zal immers andere behoeften hebben dan iemand in de IT, de detailhandel of de financiële dienstverlening.

Ook wijzen wij lokale coaches toe aan de deelnemers. Verschillende locaties kunnen immers verschillende salarissen, verwachtingen en branchenormen kennen. De virtuele loopbaancoach begeleidt elke deelnemer vervolgens door alle stappen en diensten van het maatwerkprogramma. Ze hebben contact via het medium dat voor hen het gemakkelijkst is. Dit kan via de telefoon, e-mail, chat of webgebaseerde coaching zijn.

De coaches begeleiden elke deelnemer door het outplacementproces. Elke werknemer die een nieuwe rol zoekt heeft unieke behoeften, sterke punten en zwakke punten. Onze coaches ontwikkelen een uniek en op maat gemaakt loopbaantransitieplan en creëren samen met hun deelnemers het beste traject naar een nieuwe plaatsing.

Bij Careerminds geloven we dat virtuele outplacement – op de juiste manier uitgevoerd – het beste van twee werelden combineert. Je krijgt de persoonlijke aandacht van een betrokken coach en het gemak van de gebruiksvriendelijke virtuele outplacementtools, hulpmiddelen en moderne technologie.

Careerminds virtuele outplacement: de technologie

Laten we eens kijken welke virtuele outplacementtools en -middelen Careerdminds inzet en hoe we technologie gebruiken om ongeëvenaarde ondersteuning te bieden aan onze klanten en deelnemers.

Het virtuele platform en eLearning-tools

Het virtuele platform vormt de ruggengraat van een virtueel outplacementprogramma. Het is de plek waar deelnemers meer te weten komen over het proces, andere deelnemers ontmoeten en nog veel meer. Bij Careerminds biedt ons InMind Portal-platform een ​​krachtige ervaring. Zowel aan de klant- als aan de deelnemerskant.

Aan de klantzijde bevat ons InMind Client Portal functies zoals:

  • Deelnemersbeheer: Upload individuele of meerdere deelnemers tegelijk om ze op weg te helpen met de outplacementdiensten
  • Dashboard: bekijk statusgrafieken van deelnemers, gedetailleerde rapporten en statistieken over programmasucces.
  • Enquêterapporten: bekijk de reacties van deelnemers op onze loopbaanadviseur-evaluatie en exit-enquêtes.
  • Vacatures plaatsen: plaats openstaande functies of geef recruiters beperkte platformtoegang om vacatures te plaatsen die deelnemers kunnen bekijken.
  • Kenniscentrum: bekijk altijd en overal kennisbronnen en nuttige veelgestelde vragen.

Voor deelnemers maakt ons eLearning-platform gebruik van AI- en machine learning-technologieën. Zo verbeteren we de zoektocht naar werk en maken we deze toegankelijker dan ooit tevoren. Deelnemers leren de ins en outs van het zoeken naar een nieuwe baan of een carrièreswitch. Zo krijgen ze meer zelfvertrouwen en kunnen ze de stappen van hun transitie beter doorlopen.


Ons InMind Portal-platform biedt veel meer dan alleen training. We bieden een netwerkplatform dat al onze deelnemers met elkaar verbindt, evenals oud-deelnemers die onze diensten eerder gebruikten en inmiddels een nieuwe baan hebben gevonden. Deelnemers kunnen op ons platform netwerken met duizenden deelnemers, alumni, recruiters en loopbaanadviseurs.


Het opdoen van nieuwe contacten via ons platform reikt zelfs verder dan Careerminds, aangezien al onze profielen ook verbonden zijn met LinkedIn. Deelnemers kunnen de connecties die ze op InMind maken eenvoudig overbrengen naar hun eigen persoonlijke netwerken.


Perfecte match en cv schrijven

Onze deelnemers hebben ook toegang tot een unieke tool genaamd Perfect Match, waarmee ze hun cv kunnen vergelijken met verschillende functiebeschrijvingen. Maar deze tool doet nog veel meer.

Perfect Match stelt bijvoorbeeld trefwoorden voor waarmee de deelnemer zijn cv kan optimaliseren zodat het opgemerkt wordt wanneer hij op een baan solliciteert. De juiste trefwoorden toevoegen aan het cv is essentieel omdat veel bedrijven Applicant Tracking Systems (ATS) gebruiken. Die software filtert cv’s eruit die niet aan bepaalde eisen voldoen. Dat betekent dat veel cv’s nooit door een echt persoon worden gelezen.

Onze Perfect Match-tool helpt dit probleem te tackelen. Door de juiste trefwoorden te selecteren en het cv af te stemmen op de specifieke vacature, wordt het cv aantrekkelijker voor het ATS en dat vergroot de kans dat de deelnemer door het systeem komt.

We gebruiken deze technologie ook om onze deelnemers vanaf het begin te helpen bij het opstellen van hun cv. We leren ze niet alleen hoe ze een goed cv moeten schrijven. We schrijven het cv ook voor ze. Compleet met de juiste trefwoorden voor hun beoogde rol of branche. Onze unieke tool neemt een groot deel van het giswerk weg dat gepaard gaat met het maken van een met trefwoorden geoptimaliseerd cv. Met deze technologie hoeven deelnemers minder tijd te besteden aan het inzetten van trefwoorden. Zo kunnen ze meer tijd besteden aan solliciteren op vacatures.

Eén-op-één loopbaancoaching

Careerminds hanteerde lang vóór de COVID-19-pandemie al een meer virtuele benadering van outplacementcoachingsdiensten. De manier waarop we mensen helpen is opnieuw gedenifieerd, met dank aan virtuele outplacementtechnologie. Deze nieuwe manier van communiceren in outplacementtrajecten is, naar onze mening, zelfs beter dan face-to-face ooit was.

Hoewel bij alle outplacementdiensten coaching centraal staat, richt onze aanpak zich op de relatie tussen de coach en de deelnemer. Elke deelnemer krijgt een toegewijde, één-op-één coach die hem bijstaat tot aan plaatsing in een nieuwe rol. In het verleden werd coaching vooral gedaan door de coach die op kantoor was op het tijdstip waarop de deelnemer was ingeroosterd. Dit leidde tot een draaideur van coaches, een gebrek aan personalisatie en vertrouwen, en een daaruit voortvloeiend verlies aan vooruitgang.

Gelukkig is die tijd grotendeels voorbij. Veel outplacementaanbieders bieden nu diensten op afstand aan. Careerminds is vanaf het begin bij deze ontwikkeling betrokken geweest. Bovendien zijn onze loopbaancoaches de beste in de outplacement- en coachingbranche en cruciaal voor het succes van onze deelnemers.

Ongeëvenaarde ondersteuning

Wij zorgen ervoor dat we onze virtuele outplacementcoaching aanbieden via high-touch platforms zoals Zoom of Skype. Volgens deskundigen is 60 tot 90 procent van de lichaamstaal non-verbaal. Het is dus belangrijk dat coachingsessies – in ieder geval de eerste ontmoeting – een face-to-face-gesprek tussen virtuele coach en deelnemer omvatten.

Zodra er een relatie is opgebouwd, kunnen coaches en deelnemers de beste communicatiestrategie uitwerken. Het is bijvoorbeeld niet altijd haalbaar om vier keer per week een online vergadering bij te wonen. Contact via e-mail of een chat kan dan eenvoudiger zijn. E-mail is ook een krachtig hulpmiddel voor het delen van inhoud en een diepgaander gesprek waar de deelnemer mogelijk naar terug wil verwijzen.

Het gebruik van verschillende tools om verbonden te blijven helpt deelnemers ook vertrouwd te raken met deze tools. Dat kan heel handig zijn voor sollicitatiegesprekken met potentiële werkgevers. Daarom zorgen we ervoor dat onze deelnemers kunnen profiteren van ons volledige scala aan online tools, technologie en ondersteuningsmethoden.

Onze “Tot aan plaatsing”-belofte

Careerminds is ook uniek in hoe lang we met onze deelnemers samenwerken. De meeste programma’s hebben een beperkt tijdsbestek van één tot zes maanden. Het nadeel is dat zo’n tijdsbeperking deelnemers onder druk zet om hun volgende rol binnen dat tijdsbestek te bemachtigen. Resultaten zijn echter niet gebaseerd op de tijd die wordt besteed aan het nastreven ervan, maar eerder op resultaten. Dit is waar onze ‘tot aan plaatsing’-belofte van pas komt.

‘Tot aan plaatsing’ betekent dat we met deelnemers samenwerken totdat ze een nieuwe, betekenisvolle rol krijgen. We hanteren geen tijdsbeperkingen. Zo krijgen deelnemers de ondersteuning die zij nodig hebben. Het programma stopt niet halverwege hun transitie, maar pas na plaatsing. Onze ondersteuning is gericht op resultaten en een positieve uitkomst. Het gaat er niet om hoeveel tijd iemand nodig heeft, het gaat erom dat iemand met succes in een volgende rol terechtkomt.

Een one-size-fits-all aanpak werkt niet. Elke zoektocht naar een baan is anders en verschillende mensen hebben verschillende behoeften. Virtueel outplacement moet dus flexibel zijn, zodat alle deelnemers kunnen slagen. Dankzij onze ‘tot aan plaatsing’-belofte kunnen alle deelnemers de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben. Ongeacht hun functie, niveau en dienstverband. Dit geeft onze klanten een grote gemoedsrust omdat ze weten dat er goed voor hun medewerkers wordt gezorgd.

Een echt op maat gemaakte ervaring

Geen enkele andere aanbieder kan tippen aan wat wij bieden via onze virtuele outplacementtechnologie, of het nu gaat om ons eLearning- en netwerkplatform, het schrijven van cv’s of de Perfect Match-tool. Maar geloof ons niet op ons woord. Bekijk onze productdemonstratie-webinars online om ons platform met eigen ogen te zien.

Geen twee vacatures zullen hetzelfde zijn, dus geen enkele virtuele outplacementdienst kan succesvol zijn met een standaardaanpak. Onze coaches gebruiken onze volledige technologie, tools en middelen om elke deelnemer oplossingen op maat te bieden. Samen met emotionele steun, training voor het overbruggen van de eventuele technologische kloof en begeleiding bij elk aspect van het zoeken naar een baan. We bieden maatwerk totdat ze de juiste nieuwe rol vinden.

Careerminds virtuele outplacement: de voordelen

Nu we de unieke technologie en tools van onze virtuele outplacementdiensten hebben doorgenomen, kunnen we op een rij zetten welke unieke voordelen Careerminds biedt aan klanten en deelnemers. Het zijn essentiële elementen waarop je moet letten bij het selecteren van een virtuele outplacementaanbieder. Of dat nu Careerminds is of een ander top outplacementbureau.

Wereldwijde toegang vanaf elke locatie

De cloud-based outplacementbenadering van Careerminds elimineert geografische grenzen en zorgt ervoor dat klanten en deelnemers overal ter wereld loopbaanondersteuning kunnen krijgen, waar ze ook wonen. Dat betekent dat deelnemers geen kostbare tijd hoeven te besteden aan reizen naar grote steden om een ​​les bij te wonen of een coach te ontmoeten. Werknemers waar dan ook kunnen nu gebruikmaken van dezelfde service die ooit alleen in de grote steden beschikbaar was. Dat geeft alle deelnemers gelijke ondersteuning, en dat is belangrijk.

Virtuele toegang betekent ook dat je gemakkelijk online naar banen kunt zoeken. Via online platforms kunnen deelnemers in contact komen met recruiters, bedrijfseigenaren en andere werknemers bij bedrijven over de hele wereld. Ons virtuele outplacement biedt een grotere pool van kennis en coaches uit alle delen van de wereld. Deze coaches hebben een breed scala aan ervaring die deelnemers – waar ook ter wereld – kunnen gebruiken om nieuwe vacatures te ontdekken. Vacatures in binnen- of buitenland, net wat de deelnemer wil.

Het resultaat is wereldwijde outplacementondersteuning. Voor werknemers die overal gevestigd zijn en waar dan ook willen werken. Als een aanbieder geen online outplacementdiensten aanbiedt, is dat een signaal dat de aanbieder misschien niet opgewassen is tegen de uitdagingen van de steeds veranderende werkplek van vandaag.

24/7 ondersteuning op elk moment

Onze virtuele outplacementdiensten zijn volledig webgebaseerd. Dat betekent dat ze 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar zijn. Vanuit huis of vanuit kantoor. Dat geeft klanten en deelnemers de flexibiliteit om op afstand te werken op elk moment dat hen uitkomt, in plaats van beperkt te zijn tot de standaard kantooruren op weekdagen die de meeste traditionele outplacementaanbieders hanteren.

Onze outplacementdeelnemers kunnen vanuit huis inloggen op ons platform terwijl ze wachten tot het eten uit de oven komt. Ze kunnen op hun gemak webinars bijwonen en onze leermodules doorlopen. Ze hebben toegang tot onze online tools voor het zoeken naar vacatures en kunnen hun cv’s optimaliseren met onze Perfect Match-technologie wanneer hun planning het toelaat. Hun coaches kunnen op elk gewenst moment contact opnemen via telefoon, e-mail, chat of videogesprek.

Hetzelfde geldt voor onze klanten. Werkgevers hebben hun eigen online dashboard en ondersteuning via ons InMind Portal. Het portal is op elk gewenst moment toegankelijk. Dat is het mooie van ons virtuele outplacementplatform: het combineert moderne technologie met een mensgerichte aanpak en kan zo ongeëvenaarde toegang, flexibiliteit en ondersteuning bieden.

Diensten tegen een meer betaalbare prijs

Virtuele outplacementdiensten zijn kosteneffectief. Ze kunnen worden geschaald en worden voordeliger naarmate meer mensen er gebruik van maken. Er kunnen dus niet alleen meer mensen van profiteren, maar het bespaart ook meer tijd, wat op zijn beurt weer geld bespaart. Wanneer iemand wordt ontslagen, krijgt die meestal een ontslagvergoeding in de vorm van een forfaitair bedrag, outplacementondersteuning en misschien nog een paar andere voordelen. Dit forfaitaire bedrag moet echter blijven gelden totdat de persoon in een nieuwe baan wordt geplaatst.


Virtueel outplacement is een beter, sneller en betaalbaarder alternatief voor traditionele programma’s. Naast de reistijdbesparing elimineert het ook de kosten van drukwerk en fysieke kantoren. Andere programma’s zijn doorgaans onbetaalbaar vanwege de hoge overheadkosten of kennen tijdsbeperkingen om de kosten laag te houden.

Al onze Careerminds-programma’s worden aangeboden ‘tot aan plaatsing’ en zijn doorgaans nog steeds veel goedkoper. Ons virtuele outplacement zorgt ervoor dat 95 procent van onze actieve deelnemers met succes een nieuwe rol accepteert in gemiddeld 11,5 weken vanaf het begin van het programma tot aan hun volgende plaatsing, met een deelnemersbetrokkenheid van 80 procent.

De flexibiliteit die virtuele outplacementondersteuning biedt, stelt werknemers in staat de diensten moeiteloos in hun agenda in te passen. Ze gebruiken onze diensten naar behoefte, en wij schalen moeiteloos op indien nodig. Zo besparen zowel onze klanten als hun werknemers tijd en geld.

Meer privacy en vertrouwen

Virtuele coaching biedt een oplossing voor degenen die hun loopbaancoachingsgesprekken privé en vertrouwelijk willen houden. Het traditionele persoonlijke coachingmodel maakte vergaderingen in afgesloten kantoorruimtes mogelijk. In de huidige virtuele wereld kan dat moeilijk zijn vanwege de afleiding van thuiswerken.

De virtuele coaches van Careerminds geven er de voorkeur aan gesprekken te voeren vanuit huis of een andere privélocatie. Dan voelen deelnemers zich op hun gemak en zijn ze er zeker van dat ze niet gestoord zullen worden. Onze coaches zijn ook beschikbaar voor virtuele gesprekken, zodat een telefoongesprek met een paar klikken een videogesprek kan worden.

Door deze flexibiliteit kunnen deelnemers de ondersteuning krijgen die ze nodig hebben wanneer ze die nodig hebben, met de zekerheid dat ze open en eerlijk kunnen zijn tegen hun coach, ongeacht hun carrièredoelen en ambities.

Sterkere virtuele relaties

In dezelfde zin kan het moeilijk zijn om feedback te geven en deelnemers te begeleiden als je ze niet kent. Onze Careerminds coaches nemen de tijd om de deelnemers te leren kennen, niet alleen hun werkervaring. Ze doen dit door vragen te stellen, zich in te leven in angsten en meer over hun leven te leren, zodat ze hen het beste kunnen helpen de perfecte baan voor hun situatie te vinden.

Door deze relatie op te bouwen, kunnen onze deelnemers ook hun meest authentieke zelf zijn. Proberen te communiceren met een virtuele coach die geen veilige en begripvolle ruimte creëert, kan ertoe leiden dat deelnemers zich terughoudend opstellen, wat het vinden van de perfecte plaatsing kan vertragen.

Het vinden van een baan is altijd een persoonlijke kwestie. Coaching moet dus verder gaan dan alleen het vinden van een nieuwe baan. Het moet ook gaan over hoe de deelnemer zijn ideale levensstijl ziet: een combinatie van werk en privé. Een baan vinden is één ding. Het vinden van de perfecte baan is een ander verhaal, en dat is waar wij elke dag naar streven.

Training op maat

Met het virtuele outplacement van Careerminds kunnen deelnemers hun training aanpassen aan hun unieke behoeften en doelen. Ze kunnen ondersteuning krijgen bij het schrijven van cv’s, profieloptimalisatie, zoeken naar werk, persoonlijkheids- en loopbaanbeoordelingen en loopbaancoaching op maat via een verscheidenheid aan virtuele methoden, hulpmiddelen en training.

Ons virtuele outplacementplatform bevat ook hulpmiddelen waarmee deelnemers kennisgebieden kunnen verkennen die relevant zijn voor hun specifieke carrière. Ze kunnen in hun eigen tempo leren, zonder de druk te voelen om te versnellen of vertragen. Ze krijgen alle tijd die ze nodig hebben om nieuwe trainingen en hulpmiddelen volledig te begrijpen.

Bovendien maakt een online platform de ervaring leuker en interessanter. Virtueel outplacement combineert lezingen, afbeeldingen, video en audio, interactieve oefeningen en casestudies om deelnemers betrokken te houden bij de materialen en te voldoen aan de behoeften van meerdere leerstijlen.

Virtuele outplacement: belangrijkste punten

Uiteindelijk zijn er veel benaderingen en elementen waarmee je rekening moet houden bij het selecteren van virtuele outplacementiensten. De beste optie is een aanbieder die rekening houdt met de unieke behoeften van je werknemers en elk van hen een gepersonaliseerde, toegankelijke ervaring biedt, ongeacht hun carrièredoelen, financiën, agenda, locatie en computervaardigheden.

Virtueel outplacement moet persoonlijk en laagdrempelig zijn. Als het niet gepersonaliseerd is, krijgen deelnemers mogelijk niet het juiste niveau van ondersteuning. Of ze krijgen wellicht ondersteuning op de verkeerde gebieden, wat een verspilling van kostbare tijd is. Als het niet gemakkelijk toegankelijk is, zullen deelnemers het programma misschien niet gebruiken, wat tijd- en geldverspilling is.

De gemengde aanpak van Careerminds is de beste keuze voor de moderne werkzoekende. Het maakt een benadering mogelijk waarbij de mens centraal staat. Ondersteund door moderne technologie neemt het barrières in het outplacementtraject weg.
Wil je meer weten over de virtuele outplacementdiensten van Careerminds? We gaan graag met je in gesprek.

Hulp nodig bij outplacement?

Bij Careerminds staan mensen op de eerste plaats. Daarom bieden wij gepersonaliseerde outplacementoplossingen voor leidinggevenden op alle niveaus. Tegen lagere kosten en wereldwijd.

Maddy Fistonich

Maddy Fistonich

Hulp nodig bij outplacement?

Bij Careerminds staan mensen op de eerste plaats. Daarom bieden wij gepersonaliseerde outplacementoplossingen voor leidingevenden op alle niveaus. Tegen lagere kosten en wereldwijd.

Praat met een expert

Aanmelden Contact