[Outplacement tot aan plaatsing]: Wat is het en waarom heb je het nodig?

Maart 13, 2024 door Rebecca Ahn

Veel mensen weten wat outplacement is en waarom het een essentieel onderdeel is van elke collectieve ontslagronde of reorganisatie. Toch kan het moeilijk zijn te bepalen op welke onderscheidende factoren je moet letten bij het zoeken naar een aanbieder (afgezien van de kosten natuurlijk).

Een van de belangrijkste elementen waarop je moet letten, is de duur van het outplacementprogramma. Zijn er bijvoorbeeld termijnlimieten die bepalen wanneer de outplacementdiensten worden stopgezet? Berekenen ze die op basis van het aantal gewerkte uren met een outplacementcoach? Is de duur van de dienstverlening flexibel voor de klant of vooraf vastgesteld op een bepaalde periode? Zijn er retainer fees, zelfs wanneer een klant geen actieve deelnemers aan outplacement heeft? Wat als een aantal deelnemers er lang over doet om het programma te voltooien?

Bij de outplacementdiensten van Careerminds is dat heel eenvoudig. We werken met deelnemers totdat ze een nieuwe baan hebben. Punt.

We noemen dat Outplacement ‘Tot aan plaatsing’ en dit is wat je erover moet weten:

Wat is ‘Tot aan plaatsing’?

Tot aan plaatsing betekent precies wat er staat: outplacementondersteuning die voortduurt tot het binnenhalen van een nieuwe baan. We werken niet voor een specifieke tijdsduur met deelnemers, maar bieden hen alle ondersteuning die ze nodig hebben. Totdat ze hun volgende rol krijgen. Zo hoeven ze het nooit alleen te doen.

Normaal gesproken werkt een outplacementaanbieder slechts enkele weken tot enkele maanden samen met een deelnemers. Het gros van de outplacementdiensten duurt slechts één tot drie maanden, soms zelfs nog korter. Iedereen die ooit naar een nieuwe baan heeft gezocht, weet dat het sollicitatieproces langer kan duren dan je denkt of hoopt. Maar bij de meeste outplacementaanbieders staat de deelnemer er alleen voor als hij binnen de afgesproken periode geen baan vindt.

Dat legt een waanzinnig grote druk op de werkzoekende. Die moet nu binnen een kort tijdsbestek een nieuwe baan proberen te vinden. Daarnaast levert het outplacementtraject dan niets op voor het bedrijf dat het outplacementbureau inhuurde.

Wat heb je daar nu aan?

Waarom zou je betalen voor iets, zonder te weten of het werkt? Dat doe je bij andere dienstverleners toch ook niet? Stel dat je een loodgieter inhuurt omdat de gootsteen lekt. De loodgieter hanteert een tijdslimiet van twee uur. Dat betekent dat je pech hebt als de lekkage niet binnen twee uur verholpen is.

Natuurlijk zullen er loodgieters zijn die het probleem binnen twee uur verhelpen. Maar waarom zou je dat risico nemen? Vooral wanneer het gaat over de manier waarop mensen in hun levensonderhoud voorzien – en niet over een lekkende gootsteen.

Outplacement tot aan plaatsing zorgt ervoor dat het algehele outplacementproces veel soepeler verloopt. We staan ervoor in dat we met de deelnemers samenwerken tot ze hun volgende carrièrestap maken.

Voor onze opdrachtgevers betekent dit dat hun vertrekkende medewerkers de hulp krijgen die ze nodig hebben, zolang ze dat nodig hebben. Klanten kunnen gerust zijn, wetende dat hun werknemers nu in goede handen zijn bij een dienstverlener die er alles aan zal doen om hen te helpen hun volgende functie binnen te halen. Door te werken zonder tijdsbeperkingen, kunnen we een extreem hoog succespercentage bieden.

Bovendien is gebleken dat onbeperkte ondersteuning tot aan plaatsing deelnemers helpt beterbetaalde banen te krijgen. Deelnemende managers hebben bijvoorbeeld banen gekregen met salarissen die ruim 10.000 euro hoger zijn dan vergelijkbare deelnemers in managementfuncties die slechts zes maanden outplacementondersteuning ontvingen.

Uiteindelijk is het ons doel om mensen weer aan het werk te krijgen in een rol die ze leuk vinden en waarin ze goed kunnen gedijen. Outplacement tot aan plaatsing helpt ons dat te bereiken.

Outplacement tot aan plaatsing zonder retainer fees

De meeste ouplacementaanbieders brengen retainer fees in rekening. Dat kan ertoe leiden dat je betaalt voor een dienst waarvan je geen gebruik maakt.

Dat wordt een nog groter probleem als er daarnaast ook met tijdsbeperkingen wordt gewerkt. In dat geval loop je het risico dat je eerst betaalt voor een dienst die je niet gebruikt en vervolgens geconfronteerd wordt met de situatie dat een medewerker aan het eind van het outplacementtraject geen nieuwe baan heeft gevonden.

Kortom, dat valt niet uit te leggen

Careerminds hanteert – wederom – een andere aanpak. Onze klanten kunnen een contract met ons afsluiten waardoor ze zonder extra kosten gebruik kunnen maken van onze diensten wanneer ze die nodig hebben. Wanneer ze vervolgens behoefte hebben aan outplacementondersteuning, kunnen ze er zeker van zijn dat onze diensten zullen voortduren totdat de deelnemer een nieuwe baan heeft. En dat alles zonder verborgen kosten.

Met andere woorden, onze diensten zijn veel goedkoper om aan te houden (lees: gratis) en worden zonder extra kosten voortgezet. Wij zijn ervan overtuigd dat individuen allemaal uniek zijn en verschillende behoeftes hebben in termen van coaching, tijdsduur en andere outplacementondersteuning. Elke deelnemer die nieuw werk zoekt, heeft zijn eigen route naar succes.

Laten we wat verder ingaan op die verschillen.

Outplacement tot aan plaatsing met flexibiliteit

Traditionele outplacementaanbieders proberen een one-size-fits-all-dienstverlening te creëren. Dat is om meerdere redenen niet de juiste benadering van outplacement.

Een aantal veelkomende voorbeelden maakt dat duidelijk.

Stel je een medewerker debiteurenbeheer voor die wordt ontslagen. Ze wil een carrièreswitch maken naar een verkoopfunctie. Dat betekent dat deze deelnemer moet leren zoeken naar een startersfunctie in de sales, een nieuw cv nodig heeft dat haar overdraagbare vaardigheden benadrukt en intensief moet samenwerken met een coach om de carrièreswitch te kunnen maken.

Een ander voorbeeld: stel je een leidinggevende op C-niveau voor die na zijn ontslag wederom op C-niveau aan de slag wil. Een dergelijke baan zoeken verloopt anders dan het zoeken naar een baan op instapniveau. Het vereist meer tijd en meer netwerkactiviteiten. Outplacement voor leidinggevenden is een vak apart en heeft een andere aanpak nodig.

Tot slot wil een medewerker op instapniveau misschien wel exact dezelfde baan vinden, maar dan bij een nieuwe organisatie. Dat lijkt vrij eenvoudig, maar ook deze medewerker heeft goede ondersteuning nodig bij het zoeken naar een passende baan.

Het zijn slechts drie voorbeelden, maar je kunt zien dat ze allemaal een verschillende techniek vereisen. Wanneer iemand een compleet nieuwe functie in een ander vakgebied zoekt, is dat een unieke uitdaging. De leidinggevende op C-niveau zal weer een heel andere zoektocht naar nieuw werk hebben, en dat geldt ook voor de deelnemer op instapniveau.

Als je probeert dit allemaal in een afgekaderd tijdsblok te passen – vanuit de one-size-fits-all-gedachte – verkleint dat de kans dat de deelnemers in die tijdsperiode een nieuwe baan vinden.

Met de Tot aan plaatsing-aanpak kunnen we alle soorten begeleiding bieden aan medewerkers op elk niveau en ongeacht hun carrièredoelen of functie.

De flexibiliteit die de Tot aan plaatsing-ondersteuning biedt, geeft onze deelnemers een enorme voorsprong. Zij gaan die volgende baan binnenhalen en wij staan naast hen, ongeacht hoe lang het duurt.

Outplacement tot aan plaatsing met wereldwijde ondersteuning

Het is ook belangrijk om te onderzoeken waar een outplacementaanbieder geografisch gezien zijn diensten aanbiedt, en of dat aansluit bij waar jouw organisatie actief is. Dat is vooral van belang als je organisatie een mondiale organisatie is.

Het kan wereldwijd sterk verschillen wat de beste aanpak is bij outplacement en het zoeken naar een baan. En wat te denken van de voertaal, lokale wet- en regelgeving, en culturele normen. Je wilt er zeker van zijn dat je een mondiale outplacementaanbieder kiest die jou en je werknemers kan ondersteunen met een naadloze integratie in elk deel van de wereld waarin je ondersteuning nodig hebt.

De outplacementmogelijkheden van Careerminds zijn werkelijk wereldwijd. Ons platform levert wereldwijde outplacementdiensten in 46 talen en in meer dan 80 landen in Noord-Amerika, Latijns-Amerika, Europa, het Midden-Oosten, Afrika, Azië en Australië.

Onze wereldwijde klanten hebben één aanspreekpunt. We verzorgen alle uitvoerende onderdelen van elk wereldwijd outplacementtraject. Dankzij deze intensieve en persoonlijke benadering kan jouw wereldwijde HR-team zich concentreren op andere belangrijke zaken.

De deelnemers aan onze trajecten van outplacement tot aan plaatsing kunnen rekenen op een verscheidenheid aan onbeperkte outplacementactiviteiten. Bijvoorbeeld persoonlijke coaching, het schrijven van een professioneel cv en een volledig wereldwijd platform met lessen, kennisbronnen en tools. Daardoor zijn kandidaten sneller klaar voor de arbeidsmarkt en gelukkiger met hun uiteindelijke nieuwe rol, waar ter wereld ze zich ook bevinden.

Of je nu kiest voor Careerminds of een andere aanbieder, dit zijn belangrijke factoren waarmee je rekening moet houden bij het kiezen van je wereldwijde outplacementpartner.

Outplacement tot aan plaatsing: belangrijkste punten

Het belangrijkste om te onthouden is dat je je niet alleen moet richten op de prijs van outplacementdiensten. Belangrijker is: wat krijg je voor die prijs?

Niet alle outplacementdiensten zijn gelijk. Van oudsher is outplacement een dienstverlening die zich uitstrekt over een bepaalde periode die in het contract is overeengekomen.

Bij Careerminds is dat verleden tijd

Met onze ‘Tot aan plaatsing’-aanpak werken we zonder extra kosten samen met deelnemers tot ze hun volgende baan binnenhalen. We laten niemand in de steek.

Dat vermindert stress bij onze deelnemers en klanten, waardoor zij een betere outplacementervaring hebben. Daarnaast stelt het ons in staat om wereldwijd te werken met mensen van alle carrièreniveaus en met uiteenlopende carrièredoelen.

 

Rebecca Ahn

Rebecca Ahn

Rebecca is een schrijver, redacteur en bedrijfsconsultant. Ze heeft meer dan 10 jaar ervaring in het lanceren, managen en coachen van kleine tot middelgrote bedrijven op het gebied van hun bedrijfs-, marketing- en HR-activiteiten. Ze is een gepassioneerde people manager die gelooft in het bouwen van sterke medewerkers, teams en bedrijven met een krachtige cultuur, inhoud en communicatie. Ze maakt betekenisvolle resultaten op elk niveau en in elk contact mogelijk. In haar vrije tijd is Rebecca een fervent reiziger die ook graag schrijft over reisveiligheid en wijsheid. Bekijk haar LinkedIn-pagina voor meer info.

Hulp nodig bij outplacement?

Bij Careerminds staan mensen op de eerste plaats. Daarom bieden wij gepersonaliseerde outplacementoplossingen voor leidingevenden op alle niveaus. Tegen lagere kosten en wereldwijd.

Praat met een expert

Aanmelden Contact