Hoe werkt een outplacementtraject?

Juni 18, 2024 door Natascha Ossewaarde

Een nieuwe baan vinden na ontslag kan een uitdaging zijn. De juiste begeleiding en ondersteuning is dan van onschatbare waarde. Met outplacement bied je de ontslagen werknemer begeleiding bij het vinden van nieuw werk.

Ben je op zoek naar de perfecte outplacementaanbieder voor jouw organisatie of bedrijf? Dan is het belangrijk dat je begrijpt welke diensten je inkoopt. Daarom wil je weten hoe een outplacementtraject eruit ziet zodat je de best mogelijke keuze kunt maken.

Niet alle outplacementaanbieders volgen hetzelfde outplacementtraject. Hierdoor kan het voor HR-afdelingen lastig zijn om de juiste keuze te maken. In dit artikel verdiepen we ons in de stappen van het outplacementtraject en waar je op moet letten bij het kiezen van een aanbieder.

Stappen in een outplacementtraject

Laten we beginnen met het verkennen van een outplacementtraject via een outplacementbureau. We bekijken de fasen die vertrekkende werknemers (de deelnemers) doorlopen.

Stap 1: Behoefteanalyse

Bij de start van een outplacementtraject is het cruciaal dat loopbaancoaches nauw samenwerken met de vertrekkende werknemers. De eerste stap is uiteraard het verkennen van de doelen, vaardigheden en gewenste functie van elke individuele deelnemer.

Deze eerste ontmoeting wordt ook wel een behoefteanalyse of intakegesprek genoemd. Het stelt de loopbaancoach in staat om de meest effectieve werkwijze te bepalen. Het doel is namelijk vooral om een baan te vinden die professionele voldoening brengt. En vervolgens om die baan – met een passend salaris – zo snel mogelijk te vinden. Iedere werknemer is uniek, net als diens ambities. Daarom is deze beoordeling een cruciale stap die de toon zet voor het hele outplacementtraject. Er komen vragen aan bod als:

  •       Wil je in je huidige functie en sector blijven werken?
  •       Sta je open voor nieuwe mogelijkheden?
  •       Ben je bereid om jezelf wellicht te laten omscholen?
  •       Streef je een uitvoerende of leidinggevende functie na?
  •       Zou je bereid zijn te verhuizen voor een nieuwe baan?

Dit zijn slechts enkele aspecten die een loopbaancoach in kaart brengt. Sommige outplacementaanbieders bieden ook ontslagverwerking aan. Dit is bedoeld voor werknemers die boos of verdrietig zijn over het ontslag.

Stap 2: Cv optimalisatie

Na de eerste beoordeling gaat de outplacementcoach samen met de werknemer aan de slag om het cv up-to-date te maken. Hoewel het bijwerken van een cv een eenvoudige stap lijkt, kan de aanpak variëren tussen outplacementaanbieders.

Bij Careerminds schakelen we de expertise van cv-schrijvers in om nieuwe cv’s op te stellen of bestaande cv’s te bewerken. Zo kan de werknemer straks solliciteren met een cv dat voldoet aan de huidige richtlijnen en functiebeschrijvingen. Om de effectiviteit van het cv te verbeteren, maken we het ATS-proof. Deze strategische optimalisatie zorgt ervoor dat het cv succesvol door de Applicant Tracking Systems (ATS) komt. Dat is software die door veel bedrijven wordt gebruikt om cv’s te filteren, nog voordat deze door een mens worden beoordeeld.

Stap 3: LinkedIn optimalisatie

De werkwijze bij het optimaliseren van LinkedIn-profielen lijkt sterk op die van het schrijven van cv’s. Recruiters zoeken regelmatig op LinkedIn naar geschikte kandidaten voor openstaande vacatures. Net als bij ATS (Applicant Tracking System) is ook bij LinkedIn het gebruik van zoekwoorden cruciaal. Deelnemers aan een outplacementtraject moeten hun LinkedIn-profiel optimaliseren met zoekwoorden die relevant zijn voor de beoogde functie.

In een goed outplacementtraject is er voldoende tijd voor het optimaliseren van elk onderdeel van het LinkedIn-profiel. Dat omvat de volledige werkgeschiedenis, opleidingsectie, diploma’s en een onderdeel dat vaak vergeten wordt: de samenvatting. De profielsamenvatting biedt de mogelijkheid om zowel de vaardigheden van de werknemer te omschrijven als gerichte zoekwoorden op te nemen. Als gevolg hiervan verschijnt het LinkedIn-profiel vaak als suggestie bij werkgevers, wat de kansen op een baanaanbod aanzienlijk vergroot.

Deze activiteit is in het bijzonder van belang voor leidinggevende functies. Veel leidinggevenden komen aan een baan via hun netwerk, in plaats van via traditionele vacatures.

 Stap 4: Voorbereiding op sollicitatiegesprekken

Hoewel een indrukwekkend cv en verzorgd LinkedIn-profiel deuren kunnen openen, zijn het de sollicitatiegesprekken die de kandidaat wel of geen baan bezorgen. Zonder een uitstekende sollicitatietechniek, kan het alsnog lang duren voordat een deelnemer wordt aangenomen. Het is daarom essentieel dat jouw outplacementaanbieder, met behulp van getrainde loopbaancoaches, een uitgebreide training biedt die verschillende gesprekstechnieken omvat. 

De inhoud en coaching moet dusdanig uitgebreid zijn dat deelnemers gerichte training krijgen op basis van hun specifieke vakgebied en niveau.

Stap 5: Online tools en bronnen

De deelnemers krijgen ook toegang tot online tools en trainingen die hen helpen bij de zoektocht naar werk. Deze tools omvatten doorgaans seminars, wekelijkse presentaties, diepgaande artikelen en andere bronnen.

Het aanbieden van een gebruiksvriendelijk online platform waar deelnemers voortdurend hun kennis over het zoeken naar werk kunnen uitbreiden, geeft hen de kans om op elk moment te profiteren van hun outplacementtraject. Vanaf elke locatie ter wereld en op elk moment.

Stap 6: Plaatsing en rapportage

Bij succesvolle plaatsing van een deelnemer in een gewenste nieuwe functie, en gedurende het hele outplacementtraject, zorgt Careerminds voor transparantie. Dit doen we door uitgebreide rapporten te leveren aan onze klanten.

Rapportage is van groot belang omdat het dient als een tastbare weergave van het ROI voor de organisatie. Via ons online platform voor (oud)werkgevers, hebben klanten toegang tot realtime gegevens met betrekking tot deelnemersenquêtes, exitgesprekken en resultaten. Dat biedt waardevolle inzichten over het effect van het outplacementtraject.

9 dingen die jouw outplacementaanbieder moet bieden in het outplacementtraject

1.      Betrokkenheid

Werkt de outplacementaanbieder mee aan een proactieve houding van je werknemers? En op welke wijze? Is hun algehele outplacementtraject intuïtief? Is het eenvoudig voor een werknemer om te weten wat te doen en wanneer? Zijn er coaches om deelnemers door het outplacementtraject te begeleiden? Als de diensten niet eenvoudig te gebruiken of begrijpen zijn, verspil je geld en de tijd van je werknemers.

2.      Toegankelijkheid

Kunnen de diensten van de outplacementaanbieder op meerdere manieren worden gebruikt, op elk moment en vanaf elke locatie ter wereld? Afhankelijk van de behoeften van je werknemer kan de flexibiliteit om diensten buiten kantooruren te gebruiken (zoals ‘s nachts of in het weekend) ontzettend belangrijk zijn.

3.      Flexibiliteit

Biedt de provider voldoende flexibiliteit? Zowel rondom als gedurende het outplacementtraject? Zijn de duur en timing van hun diensten flexibel en bieden zij ondersteuning tot aan plaatsing? En dat alles zonder het rekenen van retainer fees? Zoek naar een aanbieder die bereid is om mee te bewegen met jouw plannen en wensen.

4.      Persoonlijk en op maat

Is de dienst gepersonaliseerd voor elke deelnemer? Virtuele voordelen daargelaten: het verliezen van persoonlijke aandacht in een outplacementtraject is nooit een goed idee. De meest effectieve aanbieders combineren online tools en bronnen met een grote mate van persoonlijke aandacht. 

5.      Servicegericht

Wanneer je een outplacementaanbieder inhuurt voor het begeleiden van je ontslagen of vertrekkende werknemers dan wil je goed worden ontzorgd. Wat is de mate van service die de aanbieder verleent? Hebben ze een goede naam op dat gebied? Hoe communiceren en rapporteren ze aan jou als klant? Dat wil je uitzoeken voordat je met een outplacementpartner in zee gaat.

6.      Strategisch partner

Kan de aanbieder jou strategisch ondersteunen tijdens bijvoorbeeld een reorganisatie of grote ontslagronde? Je wilt een outplacementaanbieder inschakelen die zowel een strategisch partner is als een product of platform kan bieden aan je vertrekkende werknemers. Zo’n strategisch partner is een basisbehoefte voor iedere organisatie.

7.      Technologie

Maakt de aanbieder gebruik van technologie om hun diensten efficiënter te maken? Hoe vaak verbeteren ze die technologie? In de huidige wereld van online solliciteren is technologie cruciaal voor zowel snelheid als efficiëntie binnen het outplacementtraject. Een gebrek aan focus op en investering in de meest geavanceerde technologie zal een nadeel zijn voor zowel je werknemers als je organisatie. 

8.      Bewijzen van succes

Welke reviews krijgt de outplacementaanbieder? Hoe meten ze de tevredenheid van hun klanten? Wat zeggen hun huidige en voormalige klanten? Bij het overwegen van een aanbieder, wil je bewijs dat hun diensten werken gedurende het hele outplacementtraject en zelfs daarna. Veel outplacementaanbieders hebben verschillende manieren om te bewijzen dat hun methode en systeem werkt. Richt je op degene die je kunt verifiëren en vergelijk aanbieders onderling met elkaar.  

9.      Prijsstelling

Wat is het prijsmodel van de outplacementaanbieder? Welke diensten zijn inbegrepen in de prijs? Outplacementprijzen variëren sterk en het venijn zit in de details. Zoek naar een aanbieder die jouw behoeften begrijpt en bereid is om flexibel met je samen te werken gedurende het hele outplacementtraject.

Het outplacementtraject: belangrijke selectiecriteria

We hebben nu de typische stadia van een outplacementtraject toegelicht. Van de initiële behoefteanalyse tot een cv- en LinkedIn-optimalisatie, voorbereiding op sollicitatiegesprekken, gebruik van online trainingen en tools, en de uiteindelijke plaatsing in een nieuwe, betekenisvolle baan. Houd deze stappen in gedachten bij het zoeken naar de ideale outplacementpartner.

Hier volgen de belangrijkste punten om te onthouden bij het kiezen van een outplacementaanbieder:

  •       Diepgaand outplacementtraject: van behoefteanalyse tot cv- en LinkedIn-optimalisatie, voorbereiding op sollicitatiegesprekken, online training en tools, en uiteindelijke plaatsing.
  •       Succesvolle plaatsing: het uiteindelijke doel is niet alleen om deelnemers door het outplacementtraject te begeleiden, maar om succesvolle plaatsingen te garanderen in gewenste functies.
  •       Transparante rapportage: duidelijke en transparante rapportage, inclusief deelnemersenquêtes, exitgesprekken en aantoonbare resultaten. Dat biedt jou als klant waardevolle inzichten in het ROI.
  •       Kenmerken van de outplacementaanbieder: bij het selecteren van een outplacementaanbieder wil je letten op factoren als betrokkenheid, toegankelijkheid, flexibiliteit, personalisatie, prijsstelling en servicegerichtheid.
  •       Bewijs van succes: evalueer outplacementaanbieders op basis van bewijzen van succes. Waaronder reviews, betrokkenheidspercentages en klantenquêtes.

Ben jij klaar om een outplacementaanbieder voor jouw organisatie te kiezen? En wil je meer weten over het outplacementtraject bij Careerminds? Neem contact met ons op. Onze experts denken graag met je mee.

Natascha Ossewaarde

Natascha Ossewaarde

Als gediplomeerd journalist weet Natascha als geen ander hoe ze complexe teksten en vraagstukken kan vertalen naar begrijpelijke content. Tijdens haar opleiding liep ze o.a. stage bij het bedrijf achter de Nederlandse Carrièrebeurzen en schreef daar tientallen teksten over HR- en carrière-onderwerpen. Daarnaast is ze redactiecoördinator & editor geweest bij een uitgeverij van fiscale vakbladen en heeft ze als copywriter & SEO-specialist bij een marketingbureau gewerkt. Inmiddels runt Natascha twee eigen ondernemingen en helpt ze als freelance tekstschrijver uiteenlopende bedrijven aan kwalitatieve teksten en een betere vindbaarheid in zoekmachines.

Hulp nodig bij outplacement?

Bij Careerminds staan mensen op de eerste plaats. Daarom bieden wij gepersonaliseerde outplacementoplossingen voor leidingevenden op alle niveaus. Tegen lagere kosten en wereldwijd.

Praat met een expert

Aanmelden Contact