Hoe outplacement helpt je reputatie en merk te behouden

Juni 24, 2024 door Natascha Ossewaarde

Ontslagen worden is één van de meest stressvolle gebeurtenissen die een werknemer kan meemaken. Na het verwerken van de boodschap kunnen er allerlei emoties ontstaan. Van woede en verraad tot angst over de toekomst en over geld. Deze negatieve gevoelens worden versterkt als het ontslag niet soepel wordt afgehandeld.

Naast het goed voorbereiden van een ontslagronde of reorganisatie, helpt outplacement je om de ontslagen werknemers op een nette manier te laten gaan. Maar ook om je bedrijfsreputatie te redden in een stressvolle tijd. In deze blog lees je drie punten hoe outplacement helpt je reputatie en merk te behouden tijdens en na een reorganisatie of ontslag.

1. Hoe outplacement je werkgeversmerk beschermt (ook online)

Outplacement is een slimme keuze voor ieder bedrijf dat met reorganisaties of ontslagrondes te maken krijgt. Het helpt ontslagen werknemers zo snel mogelijk aan nieuw werk. Daarnaast mogen ook de voordelen voor het werkgeversmerk niet worden onderschat.

Ontslagen kunnen leiden tot onvrede en wantrouwen bij getroffen werknemers, alsook bij de werknemers die blijven. Met outplacement bied je een geweldige blijk van steun in deze moeilijke tijd. Aan zowel de ontslagen werknemers als het personeel dat overblijft, laat je zien dat er een op maat gemaakte dienst beschikbaar is die hen zo snel en pijnloos mogelijk aan nieuw en betekenisvol werk helpt.

Voeg je outplacement toe aan een sterk ontslagpakket, dan bied je een mooie en respectvolle oplossing aan je ontslagen personeel. Het laat zien dat je als werkgever niet alleen een eenmalige betaling biedt om de financiële lasten van een ontslag te verlichten, maar ook een mogelijkheid om zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan.

Dit coulante gebaar richting je werknemers zal bovendien helpen je online reputatie te beschermen. Vooral op websites zoals Glassdoor en LinkedIn, waar toekomstig talent waarschijnlijk naartoe zal gaan voordat ze solliciteren bij jouw organisatie. Je wilt  immers voorkomen dat hier negatieve berichten over je organisatie ontstaan. Outplacement helpt dat voorkomen.

2. Hoe outplacement je interne reputatie beschermt

Na een ontslag of reorganisatie kan er stress ontstaan bij de werknemers die overblijven. Gaat het bedrijf failliet? Ben ik de volgende? Moet ik alvast rondkijken naar ander werk? Deze vragen zullen waarschijnlijk rondgaan, en dat is logisch.

Door outplacement aan te bieden, krijgen ook deze werknemers een duidelijk signaal dat ze in goede handen zijn. Dat het bedrijf hen niet ‘als een nummertje ziet’, maar hen helpt aan die belangrijke stap voorwaarts, zelfs als hen op een dag hetzelfde gebeurt. Hierdoor wordt je imago als werkgever ook intern beschermd.

3. Hoe outplacement in het algemeen in je voordeel werkt

Veel bedrijven denken pas na over outplacement op het moment dat er een ontslag(ronde) in zicht is. Maar, als de afgelopen jaren ons iets hebben geleerd dan is het wel dat financiële moeilijkheden of een economische krimp altijd op de loer liggen. Wat flink wat banen kan kosten.

Daarom is het vroegtijdig inschrijven bij een outplacementaanbieder (vooral bij een aanbieder die geen retainerkosten hanteert, zoals Careerminds) altijd een goed idee. Zie het als een HR-voordeel dat te allen tijde beschikbaar is ‘voor het geval dat’.

Het is zelfs zo’n mooi voordeel dat je het vooraf aan je personeel kunt communiceren. Zo voelen zij de zekerheid dat er goed voor hen gezorgd wordt. Aangezien de meeste werknemers geen idee hebben wat outplacement is, kan dat een onderscheidende factor zijn voor jou als werkgever die enorm in je voordeel werkt. Het zet jouw organisatie immers op de kaart als een bedrijf waarbij het personeel op nummer één staat.

Hoe outplacement helpt je reputatie en merk te behouden: conclusies

Concluderend kan outplacement je helpen om je reputatie intern en extern te beschermen. Namelijk door je medewerkers de middelen te bieden die zij nodig hebben om na ontslag zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan. Hierbij ligt de nadruk overigens niet alleen op zo snel mogelijk een baan vinden, maar ook op het vinden van passend en betekenisvol werk.

Intern kan outplacement je helpen in de vorm van een ‘ontslagverzekering’ richting je medewerkers. Je geeft daarmee een duidelijk signaal af dat je er voor hen bent, ook als zij het bedrijf ooit moeten verlaten. Dat gebaar kan ook je online reputatie beschermen. Het verkleint de kans op negatieve berichten van (oud-)werknemers op websites zoals Glassdoor en LinkedIn.

Deze factoren zijn nu belangrijker dan ooit. Veel werknemers hebben de laatste jaren een ontslag meegemaakt en zijn op zoek naar een bedrijf waar zij op de eerste plaats staan.

Wil je meer informatie over outplacement en de voordelen ervan voor jou en je werknemers? Of wil je meer weten over Careerminds als outplacementpartner? Neem contact met ons op. Onze experts denken graag met je mee.

Natascha Ossewaarde

Natascha Ossewaarde

Als gediplomeerd journalist weet Natascha als geen ander hoe ze complexe teksten en vraagstukken kan vertalen naar begrijpelijke content. Tijdens haar opleiding liep ze o.a. stage bij het bedrijf achter de Nederlandse Carrièrebeurzen en schreef daar tientallen teksten over HR- en carrière-onderwerpen. Daarnaast is ze redactiecoördinator & editor geweest bij een uitgeverij van fiscale vakbladen en heeft ze als copywriter & SEO-specialist bij een marketingbureau gewerkt. Inmiddels runt Natascha twee eigen ondernemingen en helpt ze als freelance tekstschrijver uiteenlopende bedrijven aan kwalitatieve teksten en een betere vindbaarheid in zoekmachines.

Hulp nodig bij outplacement?

Bij Careerminds staan mensen op de eerste plaats. Daarom bieden wij gepersonaliseerde outplacementoplossingen voor leidingevenden op alle niveaus. Tegen lagere kosten en wereldwijd.

Praat met een expert

Aanmelden Contact