Werknemers ontslaan is een pittige opgave, zelfs voor de meest ervaren HR-professionals. Het is een stressvolle gebeurtenis voor zowel de ontslagen werknemers, de (HR-)managers als het personeel dat overblijft.
Het goede nieuws is dat outplacement dit gevoelige proces een stuk makkelijker kan maken. Maar wat is outplacement? Waarom kies je als bedrijf voor outplacement? En, niet onbelangrijk: hoe kies je de juiste outplacementaanbieder voor jouw organisatie? Het antwoord op deze vragen vind je in dit artikel.
Wat is outplacement?
Outplacement is een dienst die wordt aangeboden aan werknemers die hun baan verliezen. Met outplacement worden zij begeleid bij het opnieuw oriënteren op de arbeidsmarkt en het vinden van een nieuwe baan. Outplacement wordt meestal aangeboden als onderdeel van een ontslagpakket door de werkgever.
Zoals je zult begrijpen, helpt outplacement stress verminderen bij ontslagen werknemers. Zij krijgen immers hulp aangeboden om nieuw werk te vinden in een functie die ze leuk vinden. Bovendien vinden ze met behulp van outplacement doorgaans sneller een nieuwe baan dan wanneer ze de zoektocht alleen zouden doen.
Ook voor jou als HR-professional helpt outplacement het stressniveau verlagen. Met het aanbieden van outplacement, kun je de ontslagen werknemers op een goed georganiseerde manier laten gaan. Bovendien, als je een ontslag op een nette manier afhandelt, neemt de kans op rechtszaken of een slechte naam af. Ook laat je de overgebleven werknemers zien dat jouw organisatie goed voor hun personeel zorgt.
Outplacementaanbieders zijn gespecialiseerde bedrijven, variërend van kleine bedrijven tot grote firma’s. De meeste organisaties kiezen voor een outplacementaanbieder die klein genoeg is om flexibel te zijn, maar krachtig genoeg om een groot aantal werknemers te helpen indien nodig. Ben je op zoek naar outplacementdiensten? Dan moet je proberen het beste van deze twee werelden te krijgen.
Wanneer kies je als bedrijf voor outplacement?
Een bedrijf zoekt meestal naar outplacement ter voorbereiding op een grote ontslagronde waarbij veel personeelsleden hun baan verliezen. Dat kan om verschillende redenen plaatsvinden. Hier volgen enkele van de meest voorkomende situaties voor ontslagrondes waarbij je overweegt outplacement aan te bieden aan de getroffen werknemers:
- Reorganisatie of inkrimping
- Verminderen van operationele kosten
- Sluiten van (delen van) het bedrijf
- Slechte bedrijfsresultaten
- Slecht presterende werknemers
- Fusie of overname door een ander bedrijf
- Onzekerheid over de economische situatie
- Een andere strategische richting
Welke diensten bieden outplacementaanbieders?
Er zijn in Nederland aardig wat outplacementaanbieders om uit te kiezen. Deze bedrijven hebben allemaal hetzelfde doel: ontslagen werknemers begeleiden naar een nieuwe baan. De aanpak en diensten die worden aangeboden om dit doel te bereiken kunnen daarentegen nogal verschillen.
De beste outplacementaanbieders maken gebruik van technologie om hun diensten overal en altijd aan werknemers beschikbaar te stellen. Ze combineren deze technologie met online bronnen, gepersonaliseerd loopbaanadvies en deskundige loopbaancoaching. Zo krijgen werknemers alle opties en kunnen zij in de kortst mogelijke tijd een baan vinden die bij hen past.
Laten we kijken naar de diensten die outplacementbureaus doorgaans aanbieden.
Loopbaancoaching
Outplacement omvat altijd een vorm van loopbaancoaching. Deelnemende werknemers worden vaak vroeg in het proces gekoppeld aan een loopbaancoach in hun vakgebied. Deze coaches helpen de werknemers met:
- Hun eigen sterke en zwakke punten beoordelen
- Cv’s opstellen en optimaliseren
- Social media accounts zoals LinkedIn aanmaken en optimaliseren
- Vacatures doorzoeken
- De voorbereiding op sollicitatiegesprekken
Traditionele outplacementaanbieders laten werknemers vaak bij hen op kantoor langskomen of een webinar bijwonen in grote groepen. Een coachingteam helpt hen met het starten van hun baanzoektocht door hun cv’s en LinkedIn accounts kritisch te bekijken. Moderne outplacementaanbieders hebben echter ontdekt dat dit lang niet altijd effectief is.
Tegenwoordig maken outplacementaanbieders gebruik van moderne technologie om ondersteuning te bieden aan werknemers. Zo kunnen zij mensen helpen door het hele land of zelfs over de hele wereld. Ze bieden één-op-één loopbaancoaching met een toegewijde coach. Daarnaast kunnen deelnemers kiezen of zij hun coach persoonlijk of online willen spreken. De overgrote meerderheid van de deelnemers geeft de voorkeur aan virtuele bijeenkomsten. Zo hebben ze de vrijheid om gebruik te maken van outplacementdiensten vanuit het comfort van hun eigen huis en op een tijdstip dat hen het beste schikt.
Coaches zouden het meest flexibele onderdeel van het proces moeten zijn en zich moeten aanpassen aan de behoeften, doelen en het ervaringsniveau van de deelnemer. Van ervaren leidinggevenden tot junior medewerkers. Loopbaancoaches zijn deskundige gidsen die de ins en outs van de arbeidsmarkt kennen. Ze weten hoe ze technologie kunnen gebruiken om op te vallen en weten hoe een sollicitatieproces werkt: van solliciteren tot het accepteren van een nieuwe functie.
Platforms voor online leren
Hoewel loopbaancoaching het persoonlijke aspect van outplacement is, bieden sommige aanbieders ook een schat aan loopbaaninformatie in de vorm van online databases, tools, trainingen en andere bronnen. Dat stelt de werknemer in staat om op eigen tempo onderzoek te doen naar de volgende stap in diens carrière, en om strategieën te bedenken om die baan te bemachtigen.
Moderne outplacementaanbieders begrijpen hoe de huidige arbeidsmarkt werkt. De dagen van ‘de straat op gaan’ en ‘bij een werkgever binnenstappen’ zijn voorbij. Alles gebeurt nu online. Outplacementbegeleiding omvat dus ook het optimaliseren van online profielen, het navigeren door het online sollicitatieproces en deelnemers helpen met opvallen in de massa. Daarnaast moeten zij kennis hebben van Applicant Tracking Systems (ATS). Deze software filtert cv’s op basis van zoekcriteria, nog voordat de cv’s op het bureau van een mens belanden.
Door deze ondersteuning aan te bieden, vinden werknemers sneller een nieuwe baan zonder hun volledige ontslagvergoeding te verbruiken. En wordt jouw bedrijfsimago beschermd.
Waar wil je op letten bij het kiezen van outplacement?
Om de vraag ‘wat is outplacement?’ volledig te beantwoorden, is het ook belangrijk om te benoemen welke kenmerken belangrijk zijn bij outplacementdiensten. Zoals eerder genoemd, willen alle aanbieders hetzelfde voor hun klanten en deelnemers. Hen zo snel mogelijk terug aan het werk helpen in een baan die ze leuk vinden en waarin ze zullen floreren. De specifieke aanpak verschilt echter aanzienlijk van bureau tot bureau.
Hieronder volgen 7essentiële punten waar je op wilt letten bij het kiezen van een outplacementaanbieder voor jouw organisatie.
1. Tot aan plaatsing (geen termijnen)
Het eerste kritische element om naar te kijken is de duur van de ondersteuning. Je wilt niet te maken krijgen met tijdsbeperkingen. De meeste outplacementaanbieders werken met deelnemers voor een bepaalde periode. Meestal enkele weken tot enkele maanden. Zodra die termijn is verstreken, stoppen de diensten en moeten de deelnemers zelf verder zoeken als ze nog geen nieuwe baan hebben gevonden. Hier wil je voor waken, want in feite is outplacement met tijdslimiet een signaal dat deze aanbieders weinig vertrouwen hebben in hun capaciteiten. Het is ook een teken dat ze meer waarde hechten aan hun eigen winst dan het bieden van de best mogelijke service.
Bij Careerminds bieden we outplacementdiensten aan “tot aan plaatsing“. Oftewel: totdat alle deelnemers een nieuwe, zinvolle functie hebben gevonden die ze leuk vinden. Dit betekent dat we flexibel zijn en onbeperkte ondersteuning bieden. Ongeacht de functie, het ervaringsniveau of de loopbaan van een deelnemer. En ongeacht hoe lang het duurt. We weten dat onze service werkt en zijn bereid dat te bewijzen.
2. Geen retainerkosten
Ook retainerkosten zijn een aspect om goed op te letten. Outplacementaanbieders verdienen zo namelijk geld zonder veel werk te verrichten. Dat kan ertoe leiden dat je betaalt voor een dienst waar je geen gebruik van maakt. Het is begrijpelijk dat je een aanbieder achter de hand wilt houden voor eventuele toekomstige behoeften, maar het is niet logisch om hen voor een fors bedrag in de wacht te zetten.
Je outplacementaanbieder zou een strategische partner moeten zijn die met je samenwerkt zonder retainerkosten. Bij Careerminds hanteren we geen retainerkosten. We geloven dat outplacement een belangrijke dienst is die beschikbaar zou moeten zijn voor alle bedrijven. Retainerkosten zouden dat belang niet in de weg mogen staan.
3. Geavanceerde technologie
Zolang technologie blijft evolueren, zouden outplacementaanbieders mee moeten bewegen. Zo houden ze hun diensten relevant, toegankelijk en gemakkelijk in gebruik. Dit omvat onder andere het aanbieden van virtuele outplacementoplossingen zoals flexibele loopbaancoaching, online cursussen, sociale netwerken en online sollicitatietools. Je hebt een outplacementaanbieder nodig die niet alleen de huidige markt begrijpt, maar ook de arbeidsmarkt van de toekomst.
4. Flexibiliteit en maatwerk
Het voordeel van bovengenoemde technologie is dat het flexibiliteit biedt. Er zijn veel variabelen in het vinden van een baan, en die verschillen per persoon. Jouw aanbieder moet bereid zijn om het outplacementproces aan te passen aan de specifieke behoeften, omstandigheden, doelen en het ervaringsniveau van elke deelnemer. Outplacement gaat niet alleen om het zo snel mogelijk vinden van een nieuwe baan, maar om het vinden van een baan die de werknemer oprecht leuk vindt.
5. Deskundige één-op-één coaching
Bij het kiezen van een outplacementaanbieder wil je grondig evalueren welke loopbaancoaching zij aanbieden. Zijn hun coaches professioneel en ervaren? Bieden ze coaching op een één-op-één basis of in groepen? Zijn ze flexibel genoeg om in de behoeften van verschillende type mensen te voorzien, van junior werknemers tot directieleden? Worden ze willekeurig toegewezen of proberen ze relevante matches te maken? Het hebben van de juiste, toegewijde coach is een essentiële factor voor succes.
6. Bewezen resultaten
Controleer bij het selecteren van de nieuwe outplacementaanbieder voor jouw organisatie hun eerdere resultaten. Verdiep je in hun casestudies, reviews en betrokkenheidscijfers. Daarnaast wil je dat de outplacementaanbieder transparant is over deelnemergegevens, enquêtes en resultaten, ook tijdens je programma. Dat zal je helpen om te zien hoe effectief de outplacement is en of het de investering waard is.
7. Een strategische partner
Het einddoel is om een outplacementaanbieder te vinden die een strategische partner is voor je bedrijf. En dus meer dan een instrument om je personeel weer aan het werk te krijgen. Outplacementpartners moeten vooraanstaande leiders zijn op HR-gebied, die op de hoogte zijn van de nieuwste trends en optimale manieren bedenken om je bedrijf te helpen bij loopbaantransities.
Hier bespreekt Raymond Lee (CEO van Careerminds) het onderwerp om je een beter beeld te geven van hoe een partnerschap eruit ziet:
https://www.youtube.com/watch?v=sdiO5moYHAc
(Let op: deze video is in het Engels).
Het is belangrijk om al deze criteria vanaf het begin van je zoektocht bij de hand te houden. Of om je huidige aanbieder te evalueren. Je moet ervoor zorgen dat naarmate de arbeidsmarkt verandert, jouw outplacementaanbieder meebeweegt. Zo zijn je (ex)werknemers in goede handen.
Outplacement: belangrijkste punten
Samengevat is outplacement een uitstekende manier om je medewerkers weer aan het werk te krijgen na een reorganisatie of ontslagronde. De beste outplacementaanbieders hebben een bewezen staat van dienst en bieden flexibele loopbaancoaching. Ook hebben ze digitale platforms waarin vertrekkende werknemers alle benodigde tools tot hun beschikking hebben. Waar ter wereld ze ook zijn en wanneer ze maar willen. Met als ultiem doel het vinden van een uitdagende en leuke baan bij een ander bedrijf.
Een outplacementaanbieder moet de stressfactor bij jou en je ontslagen werknemers weghalen. Zij zijn immers een expert op HR-gebied en een sterke strategische partner.
Het belangrijkste van outplacement is dat je het doet voor je werknemers. Natuurlijk zijn er voordelen van outplacement voor jou en je bedrijf, maar HR draait om het op de eerste plaats zetten van mensen. Dat is ook de filosofie bij Careerminds.
Als je meer wilt weten over wat outplacement bij Careerminds inhoudt, of als je vragen hebt over het proces in het algemeen, dan praten we graag met je. Neem contact op met Careerminds. Onze experts denken graag met je mee.
Hulp nodig bij outplacement?
Bij Careerminds staan mensen op de eerste plaats. Daarom bieden wij gepersonaliseerde outplacementoplossingen voor leidingevenden op alle niveaus. Tegen lagere kosten en wereldwijd.