98% van de werkenden wil remote werken – Hoe zorg je als werkgever dat het goed uitpakt?
November 19, 2024 written door Natascha Ossewaarde
Sinds de coronapandemie is remote werken de norm geworden. Waar veel werkgevers in eerste instantie geen voorstander waren, is werken op afstand nu haast niet meer weg te denken. En hoewel remote werken vele voordelen heeft, zijn er ook uitdagingen. Hoe ga je daar als werkgever mee om? En hoe zorg je ervoor dat remote werken succesvol uitpakt binnen jouw organisatie? Je leest het hier.
Wat is remote of hybride werken?
Remote werken betekent werken op afstand. De werknemer werkt dus niet op kantoor, maar vanuit huis, de bibliotheek, een koffietentje of zelfs het buitenland.
Hybride werken is een combinatie van remote werken en werken op kantoor. Meestal werkt de werknemer enkele dagen per week thuis, en de andere dagen op kantoor.
Remote (of hybride) werken is uitsluitend geschikt voor werknemers die locatie-onafhankelijk kunnen werken. Met andere woorden: deze werknemers hebben vaak alleen een laptop en internet nodig om hun werk te kunnen doen.
Cijfers die een stijgende trend laten zien
Uit het jaarlijkse onderzoek van de State of Remote Work blijkt dat maar liefst 98% van de werkenden graag remote wil werken. Nog eens 98% zou remote werken aanbevelen aan anderen. 91% van de mensen is positief over remote werken, 8% staat er neutraal in en 1% heeft een negatieve ervaring met werken op afstand.
Dat remote werken een trend is, blijkt ook uit cijfers van het CBS. Nederland is zelfs koploper vergeleken met andere Europese landen. In 2023 werkten ruim 5 miljoen mensen vaak of soms thuis. Dat is meer dan de helft van alle werkenden in Nederland. Gemiddeld werken zij 15 uur per week vanuit huis. Dat is iets minder dan de helft van hun contracturen.
Vooral ICT’ers, werknemers met een creatief beroep en managers werken remote. Vanzelfsprekend werken werknemers in dienstverlenende of logistieke beroepen het minst vaak op afstand.
Voordelen van remote werken
Remote werken kent vele voordelen. Het grootste voordeel volgens de 3000 deelnemers aan het onderzoek van de State of Remote Work is flexibiliteit. Oftewel het vermogen om tijd flexibel in te delen. Met remote werken kun je je werk doorgaans beter combineren met privéafspraken. En omdat een remote werknemer geen (of minder) reistijd heeft, blijft er meer vrije tijd over. Alles bij elkaar zorgt deze flexibiliteit ervoor dat de werk-privébalans van remote werknemers beter is.
Ook de productiviteit groeit door de flexibiliteit die remote werken veelal biedt. Sommige werknemers presteren beter in de ochtend, anderen floreren later op de dag of zelfs ‘s avonds. Remote werken geeft werknemers de gelegenheid het werk te verrichten op hun beste momenten. Dat boost hun productiviteit.
Een ander groot voordeel van remote werken blijkt de vrije keuze van werkplek. Niet iedereen kan zich goed concentreren in een kantoortuin. 77% geeft aan zich beter te kunnen focussen als ze op afstand werken.
Bovenstaande voordelen van remote werken zijn vooral bekeken vanuit werknemers. En hoewel deze zeker ook voordelig zijn voor werkgevers (wie wil er immers niet dat zijn werknemers gelukkig zijn?), zijn er ook specifieke voordelen voor werkgevers.
Zoals al eerder genoemd, wil 98% van de mensen het liefst werken op afstand. Biedt jouw organisatie die mogelijkheid, dan zul je meer sollicitanten aantrekken. Ook heb je vanzelfsprekend een grotere vijver om uit te vissen, omdat mensen locatie-onafhankelijk kunnen werken.
Daarnaast kan remote werken een grote kostenbesparing opleveren. Je hebt een minder groot kantoor nodig, minder meubilair en andere faciliteiten. Daarnaast bespaar je flink op energiekosten en reiskostenvergoedingen.
Uitdagingen bij remote werken
We hebben nu vooral de rooskleurige kant van remote werken laten zien. Toch zijn er wel degelijk uitdagingen.
Zo geeft 21% van de deelnemers aan het onderzoek van de State of Remote Work aan dat ze meer moeite hebben om hun huis te verlaten, simpelweg omdat ze daar geen reden voor hebben. 15% van de remote werkers kampt met eenzaamheid. En waar 11% aangeeft dat ze moeite hebben om gemotiveerd te blijven, zegt een andere 11% dat ze juist moeite hebben om te stoppen met werken. 9% geeft aan dat ze meer uren maken sinds ze werken op afstand, waarmee de scheidslijn tussen werk en privé vervaagt.
Heb je een internationaal team of werknemers die remote werken in het buitenland? Dan geeft 14% bovendien aan dat ze soms moeite hebben met het werken in verschillende tijdzones.
Hoe zorg je er als werkgever voor dat remote werken slaagt?
Als werkgever wil je ervoor zorgen dat je personeel gelukkig is. De cijfers uit zowel het State of Remote Work onderzoek als die van het CBS laten zien dat de mogelijkheid bieden om op afstand te werken bijna een ‘must’ is geworden voor werkgevers.
Daarnaast wil je ook de nadelen van remote werken in acht nemen. Voorkomen dat je op afstand werkende werknemers uitvallen door een burn-out of bore-out is essentieel. Wie denkt dat de klachten van thuiswerkers alleen mentaal zijn, heeft het mis. Zo ontbreekt het op afstand vaak ook aan een ergonomische werkplek.
Hieronder zetten we enkele tips op een rij die jou als werkgever kunnen helpen om remote werken in betere banen te leiden:
Tip 1: Blijf contact houden met je personeel en houd teambuilding in het oog
Organiseer regelmatig digitale meetings (het liefst een videocall), en behoudt vaste momenten op kantoor. Dat hoeft niet altijd een formele setting te zijn. Juist informeel samenzijn zoals een borrel of teamuitje zorgt ervoor dat collega’s onderling in contact blijven en dat ze nieuwe werknemers leren kennen. Uit het State of Remote Work onderzoek blijkt dat 75% van de remote werkers zich verbonden voelt met collega’s, ondanks het werken op afstand.
Tip 2: Maak duidelijke afspraken over werktijden
Zo kun je bijvoorbeeld wel de mogelijkheid bieden om de werkdag flexibel in te delen, maar een maximaal aantal werkuren per dag als grens stellen. Laat blijken dat je niet van een werknemer verwacht dat zij op hun vrije dag hun e-mail controleren. Hoewel 48% van de deelnemers aan het onderzoek aangeeft zich energieker te voelen bij remote werken, geeft een andere 21% aan zich juist vaker opgebrand te voelen. Het is goed om die doelgroep in het oog te houden.
Tip 3: Houd medewerkers op de hoogte en organiseer feedbackmomenten
Op kantoor is het gemakkelijk om iedereen bij elkaar te roepen voor een belangrijke mededeling. Bij remote werken is dat lastiger. Om te voorkomen dat bepaalde werknemers belangrijke informatie missen, wil je een communicatieplan maken en regelmatige (digitale) meetings organiseren om iedereen op de hoogte te houden. Ook voldoende feedbackmomenten zijn belangrijk. 69% van de werknemers geeft aan meer feedbackmomenten te willen bij remote werken dan op kantoor.
Tip 4: Vergoed kosten die remote werkers maken
De meeste werkgevers werken al met een thuiswerkvergoeding. Maar je kunt ook een bedrag ter beschikking stellen als bijdrage aan een ergonomische werkplek. Ook is het belangrijk dat je remote werknemers voorziet van de juiste software om hun werk naar behoren te kunnen uitvoeren.
Tip 5: Werk op basis van vertrouwen
Remote werken is een werkvorm waarbij een grote mate van vertrouwen nodig is. Je kunt een werknemer op afstand immers niet 24/7 controleren. Geef vertrouwen en maak duidelijke afspraken over inzet en resultaten.
Is remote werken de toekomst?
Het lijkt erop dat de trend die noodgedwongen is begonnen tijdens de coronapandemie niet meer te stoppen is. 82% van de werknemers geeft aan zich minder gestrest te voelen als ze remote werken ten opzichte van werken op kantoor. 80% geeft aan dat remote werken hen in staat stelt om gezonder te leven. Ook geeft 70% aan zich beter te kunnen focussen op hun werk als ze op afstand werken.
Remote werken en ontslag
Hoe remote is jouw bedrijf? Het is een vraag waar je als werkgever in deze tijd niet langer omheen kan. 36% van de werknemers die remote werken geeft aan op zoek te zijn naar een nieuwe baan. 76% van hen zegt dat het belangrijk is dat de nieuwe baan de optie biedt tot remote werken. Er is ook een grote groep (42%) die niet zozeer actief op zoek is naar een nieuwe baan, maar die wel openstaat voor nieuwe uitdagingen.
Op afstand kunnen werken lijkt dus steeds vaker een harde eis van sollicitanten. Het kan dus voorkomen dat werknemers ontslag nemen omdat ze bij een andere werkgever meer mogelijkheden krijgen tot remote werken. Wat doe je als werkgever in dat geval?
Allereerst wil je voorkomen dat er negatieve verhalen over je bedrijf te ronde gaan. Je wilt het liefst op goede voet uit elkaar. Een vaststellingsovereenkomst met goede voorwaarden is één manier om dat te doen. Outplacement is daar een mooie aanvulling op.
Outplacement is een dienst die je als werkgever kunt aanbieden aan werknemers die hun baan verliezen. Met outplacement worden zij professioneel begeleid bij het vinden van nieuw, passend werk. Denk aan coaching, het optimaliseren van het cv, het zoeken naar passende vacatures en sollicitatietraining.
Niet alleen helpt outplacement je werkgeversmerk beschermen. Het zorgt er ook voor dat overgebleven werknemers zien dat jouw organisatie goed voor hun personeel zorgt, zelfs als ze vertrekken. En dat geeft meer rust en baantevredenheid.
Wil je meer weten over outplacement en de voordelen ervan voor jouw organisatie en werknemers? Of wil je sparren met Careerminds als outplacementpartner? Neem contact met ons op. Onze experts denken graag met je mee.
Hulp nodig bij outplacement?
Bij Careerminds staan mensen op de eerste plaats. Daarom bieden wij gepersonaliseerde outplacementoplossingen voor leidingevenden op alle niveaus. Tegen lagere kosten en wereldwijd.